2011

Hej, typ.
Var ska jag börja?
Gott nytt år, kanske.

Hemkommen från paris och på tillfriskningsväg.
Ja jag börjar väl från början.
Vi tog taxi till kastrup halv 8 den 30:e och var framme i paris vid 14.00. Till hotellet och sen ut och utforkska, vi gick vilse direkt. Det är en sjukt stor stad och vi bodde ändå inte mitt i smeten.
Vi hittade ett sushihak (allt annat var stängt) och åt en amazing sushilunch. Gick och myste runt en stund för att sen ta en powernap på hotellet. Tog taxi till eiffeltornet och blev lika imponerade båda två. Httade en italiensk restaurang där vi åt och drack gott. Gick vidare och tog en drink innan vi åkte hem och deckade.

Vaknade och tog en taxi till andra sidan kanalen, en god fransk frukost på ett mysigt cafe och dagen var startad. Vi gick mot Louvren för att upptäcka den 100-talsmeter långa kön, men inte hängde vi läpp för det. Ställde oss längst bak och efter ca en och en halv timme var vi inne och fick vittna Mona-Lisas leende. Vi gick mot triumfbågen men hur mycket vi än gick så kom vi aldrig fram, svängde av mot shoppingdistikten. Skyltarna pryddes med välkända namn såsom Gucci, Lv, D&G, Prada, Chanel. Så det blev ingen shopping. Tog en taxi tillbaka till eiffeltornet och ställde oss i ännu en lång kö. När vi närmade oss ingången såg vi att högsta avdelningen var stängd så vi åkte hem igen. Tog en powernap och sen gjorde vi oss nyårsfina. Tog en taxi till Vin de maare restaurant. Champange, skaldjur och hummer, lyx oxh glammigt. Efter en tre-rättersmiddag gick vi och tog ett glas vin för att vänta in tolvslaget. Kvart i tolv gick vi tillbaka till eiffeltornet för att få beskåda en fyrverkerishow, tyvärr hade fransoserna andra planer. Inga smällare alls. Lite besvikna gick vi till en bar och tog varsin drink. Efter en halvtimmes väntan på taxi insåg vi att det var dags att börja promenera. Till slut hittade vi en taxi och kom hem.

Vaknade aningen utslagna. En taxi tillbaka till eiffeltornet för att äntligen få komma upp. Högsta avdelningen var fortfarande stängd men det räckte gott och väl att åka till mellersta. Högt upp och vacker utsikt trots tunn dimma och duggregn. Efter att vi tittat noga i alla väderstreck tog vi en taxi till Notre Dame, en lunch utanför och sen in i kyrkan. Mäktigt. Gick runt och tittade på skatter, gravar och allt det där som var med i "ringaren i notre dame".
Hittade mysiga kvarter där vi strök runt ett tag innan vi åkte hem för powernap. Sushimiddag och ett glas vin i närheten av hotellet innan det blev bingen.

Sov ut, åt frukost och packade, taxi till flygplatsen för att vänta på att få komma hem till kalla sverige. Taxi från kastrup för att göra det så smidigt som enkelt.

Tror att vi har lagt ut minst 4.000 på taxi under 4 dagar.

Paris i det stora hela är värt att besöka, men en gång räcker. Och fransmännen skärp er när det gäller era turister. Otrevliga snigelätare uppskattas inte av turismen.

Både jag och bobo har konstaterat att vi är mer sol&bad typerna. Vilket innebär Thailand till vintern.